Skolan alltså…

Publicerat: april 6, 2011 i Random

Vi har en till sån där kurs nu, när vi ska kötta igenom massa text, och sen ha seminarium på det, när vi diskuterar informationen vi har läst och förhoppningsvis tagit in. Jäkla tråkigt upplägg tycker jag, i den första kursen vi hade i höstas hade vi massa föreläsningar om de teoretiska bitarna, det tyckte jag var lättare att ta till mig än att sitta och läsa en bok, utan nån dialog med läraren när man inte förstår något. Allt det intressanta i de här ämnena tycker jag ligger i diskussionen som kommer ur den ”tråkiga” informationen. Det vi gör just nu går alltså ut på att vi ska läsa läsa läsa läsa läsa tills ögonen blöder och man dööör av tråk och stopp i hjärnan, och sen ska vi diskutera det vi lyckas komma ihåg. I diskussionen kommer det alltid upp massa intressanta reflektioner och tankar och åtminstone jag börjar få upp intresset för ämnet. Då var vi klara med det kapitlet och går vidare till nästa kapitel som vi ska läsa läsa läsa läsa läsa tills ögonen blöder och man dööör av tråk och stopp i hjärnan, och så loopas det! Ett enda stort antiklimax! De sade att de var generösa med schemalagd tid på första kursen, men jag tyckte att det var alldeles lagom. Jag tappar intresset på en gång när man bara ska läsa. För mig signalerar det att ämnet är så tråkigt att inte ens läraren orkar lägga ned tid på det, och då vill inte jag lägga ned tid på det heller.

På IKT:n pratade en av lärarna om att alla människor har väldigt olika sätt att lära sig saker på, att man använder olika sinnen för att lära sig. Diskuterade det med Jenny för nån vecka sen och vi kom fram till att man aldrig får nån ärlig chans att inse vilket sätt man bäst lär sig på, för att skolan endast är anpassad för ett sätt: katederundervisning. Det sättet funkade jättebra för mig genom hela grundskolan och gymnasiet, men nu vet jag inte alls vad jag ska göra för att orka hålla intresset uppe. Skolan gör mig alltid så besviken, att jag blir så arg på det visar ju att jag uppenbarligen har viljan att lära mig saker, men den viljan får likom ingen stimulans…. Så. Jävla. Deprimerande.

kommentarer
  1. Mats skriver:

    Intressant poäng det där att skolan inte ger en chansen att utforska sin egen lärstil eller sina lärstilar! Det har pratats om individualiserad undervisning i 50 år, men det stannar vid prat. Skolministern skrev för någon vecka sedan på DN debatt att problemet med de usla studieresultaten i svenska skolor beror på att man gått ifrån katederundervisningen och satsat på flum som individualiserad undervisning, grupparbeten etc.
    Till råga på eländet finns det hyllmetrar med forskning som visar motsatser till allt det som sägs av alla andra, samtidigt.

  2. Nedmyr skriver:

    Tack!
    Den individualiserade undervisningen ligger väl i att individen kan ta sig friheter att skita i skolan utan att det får konsekvenser. Ingen orkar bry sig.

    Katederundervisning är hittills det som har funkat allra bäst för mig, men det är ju inte verklighetsförankrat för fem öre. Ibland hade jag velat ha statistik på hur många gånger nån i klassen frågade ”när kommer vi att ha nytta av det här?”, även om många sade så bara för att dryga sig med läraren är det ändå en väldigt befogad fråga. På IKT-kursen fick vi göra typ ordmoln med vad vi behöver för att lära oss bäst, och det var bra många som skrev motivation, och det är där jag tror att en stor del av problemet ligger. Föreläsningar och seminarier (i den ordningen) håller min motivation uppe, men att bara läsa för att sen ha seminarie på det funkar inte. Och för att komma fram till vad jag har för lärstil så att jag arbetet inte blir lika tungt behöver jag liksom lite motivation att starta med… 😛

Kommentera

