Tankar om åsikter och känslor

Publicerat: juli 15, 2011 i Uncategorized

Ni kanske kommer ihåg att jag bloggade om mina klumpskor för ett tag sedan. Jag döpte inlägget till Dagens Lol för att jag tycker att det där beteendet är roligt, men jag inser mer och mer att jag tycker att det är roligt i meningen att jag roas av människor som inte har hyfs att vara tysta. Det är svårt att förklara, men det är som att en del av mig tycker att det är komiskt att ens (i det här fallet) klädval framkallar ohejdbara reaktioner, medan en annan del av mig blir arg och ledsen över att jag inte kan ha på mig mina finaste kläder utan att få höra något mer eller mindre negativt. Jag har ju ett val, jag behöver inte ha på mig kilklackar utan sömmar på normala ställen, jag behöver inte ha på mig klackar som är höga, jag behöver inte ha på mig ett par knallröda lackkängor. Men jag vill ju. Jag tycker att det är fint.

Jag förstår verkligen inte den här jag-måste-uttrycka-min-åsikt-till-varje-pris-attityden. Missförstå mig inte, jag tycker att det är jättetrevligt att man får säga sin åsikt och att man får tycka vad man vill, men jag tycker att många är så inne på att man har rätt till sin åsikt att de glömmer andras känslor. Personligen har jag vant mig vid negativa kommentarer såpass att jag inte kommer att byta klädstil bara för att någon tycker att jag klär mig fult, men jag blir fortfarande ledsen över att någon tycker att det är okej att säga så rätt upp i ansiktet på någon. Dessutom har jag märkt av det här beteendet mer och mer, i olika sammanhang, från olika generationer. Jag berättar vad jag vill satsa på inom media, svaret blir att det är skittråkigt. Jag frågar en kompis vilken tid vi ska vara på The Studio, får höra av en annan person vid bordet att The Studio är larvigt och ett slöseri med pengar. Det är liksom inte vad man vill höra i det läget. Ja, The Studio kanske är ett slöseri med pengar, speciellt när ens pojkvän har en systemkamera och man har vita väggar i lägenheten, men det är en kul grej.

Många tycker om att få massage. Jag tycker att det är skitäckligt med massage, det är kladdigt och nån random person står och klämmer på ens hud. Usch och fy. Men inte utbrister jag ”MEN GUD VAD ÄCKLIGT!” om någon berättar att hen ska på massage. Jag förolämpar personens smak om jag gör så, och jag kan verkligen inte tycka att det är okej. Det finns så mycket annat man kan säga istället, engelskan har t.ex uttrycket ”good for you” som jag tycker är awesome, men inte riktigt har någon bra svensk variant på. För det är good-for-you-grejen jag tycker att man ska fokusera på. Fan vad trevligt för den personen att hen ska på massage, personligen hade jag inte gillat det, men det är inte relevant i sammanhanget.

Det jag vill ha sagt är kortfattat att jag tycker att man ska tänka på vad man säger och framförallt hur man säger det. Det finns andra sätt att föra fram sin åsikt på utan att man behöver dissa det någon annan tycker om.

Vad tycker ni? Är det okej att alltid säga precis vad man tycker?

Kommentera

