Nedmyrs Guide Till Twitter

Publicerat: juli 16, 2011 i Uncategorized

Anna-Maria på Bloggkommentatorerna efterlyste en Twitter-guide och jag tänkte att det skulle vara kul att göra, det finns säkert nån annan som är intresserad!

Jag utgår från att läsaren har ett konto. Har du inte det är det lätt att fixa!

Det första jag tycker att man ska göra när man har ett konto är att hitta personer att följa beroende på vad du är intresserad av. Det kan vara lite svårt att hitta, jag började genom att följa dels mina kompisar och dels massa personer inom Piratpartiet, och även de bloggare jag följer som har Twitter. Det fina med Twitter är att om du själv följer en person behöver den personen inte följa tillbaka, men du kan skriva till vem som helst!

Så, du vill twittra något.

Din tweet kommer synas i alla dina följares timelines och även om man går in i min profil. Genom att skriva @ före rdjse kommer det fram en länk till hans Twitter-profil som andra kan klicka på, han får även ett meddelande om att jag har twittrat om honom. Genom att skriva ett # före ordet fail blir det en hashtag. En hashtag är ett bra sätt att kategorisera tweets. En hashtag är klickbar, och klickar man får man upp andra tweets med samma tag, i det här fallet #fail. Såhär!

En hashtag kan vara vad som helst och behöver inte vara etablerad bland twitteranvändarna. Det är ett smidigt sätt att hålla koll på ett visst ämne, när det var oroligt i Egypten kunde man lätt hålla koll på händelserna genom hashtagen #Egypt. Det finns hashtags för i princip alla stora evenemang så att man lätt kan läsa vad andra har att säga om just detta.

Åter till interaktionen med andra personer. Klickar man på Mentions, får man upp alla tweets som inkluderar ens användarnamn, i mitt fall @Nedmyr. Som sagt, man kan skriva till vem som helst, men det blir lite skillnad på om man skriver till eller om någon. Om jag vill skriva till Robert skriver jag:

@rdjse Hahaha skulle kolla din timeline och så råkade jag avfölja… #fail

Sätter jag hans användarnamn först kommer min tweet att hamna i timelinen endast hos de personer som också följer Robert. Om man går in på min twitterprofil kan man dock se alla tweets, även till de man själv inte följer. Om jag däremot vill skriva om Robert skriver jag som jag gjorde på första bilden, jag sätter hans användarnamn mitt i tweeten, och därmed får alla mina följare den tweeten i sina timelines, även de som inte följer Robert.

Här nedan ser vi tweets där andra har nämnt mig.

Om det är en pratbubbla till höger om tweeten betyder det att Erik (i det här fallet) har svarat på en tweet som jag har skrivit tidigare. Klickar man på pratbubblan (eller egentligen var som helst i texten förutom på länkar) så får man i högerspalten upp vilken tweet Erik har svarat på. Finns det ingen pratbubbla betyder det antingen att tweeten helt enkelt inte är ett svar på något, eller så betyder det att personen inte har hittat rätt knapp. Rätt knapp för att svara på en tweet hittar man om man hovrar med musen ovanför tweeten ifråga:

Här kan man även klicka på Retweet. Det betyder att jag skickar vidare den från mitt konto. Mina följare kommer att se tweeten jag retweetar, även om den kommer från någon den personen inte följer. Genom att kolla vilka som retweetas ofta av de man följer kan man lätt hitta nya personer att följa och därmed utöka sin twitter-upplevelse 😀

 

I sökrutan högst upp kan man söka inte bara efter hashtags, utan vilket ord som helst, utan ett # framför. När man är inne på en sökning eller en hashtag kan man klicka på ”Save this search” ovanför alla tweets (se bilden ovan med hashtagen #fail), och då kommer man lätt åt just den sökningen (i det här fallet sökte jag på Harry Potter) här:

På så sätt är det enklare att anpassa ”sitt Twitter” efter vad man är intresserad av, men för den allra smidigaste översikten rekommenderar jag programmet TweetDeck. Den guiden tar vi en annan gång 😉

Kommentera

