S M R T

Publicerat: juli 22, 2011 i Uncategorized

Det där med ekonomi är inte min starka sida. Jag har inte bara problem med att greppa ekonomi i största allmänhet, jag förstår mig inte på privatekonomi heller. Jag fattar det mest grundläggande: att man inte ska ha mer utgifter än man har inkomster, och det borde vara nog. Tyvärr förstår jag mig inte på hur utgifter funkar. Jag hade inte kunnat leva utan vare sig kort eller internetbank men så länge pengarna bara är en siffra på datorn och mobilen förstår jag inte att det är pengar som går ut. Rör det sig om kontanter däremot blir jag skitsnål. Om jag shoppar ett par skor för 400 spänn med mitt kort fattar jag inte att det är pengar, -400 på kontot är fan ingenting. Minus fyra hundralappar i plånboken däremot, eller ännu värre, att spräcka en femhundring, nej nej nej!

Augusti kommer att bli tajt, så jag gjorde en budgettavla á la Lyxfällan och lade som wallpaper på datorn. Tanken är att jag genom att se den varje gång jag startar resp. stänger av datorn ska komma ihåg att uppdatera den varje dag om jag har köpt någonting. Har dessutom ställt in datorn på att uppdatera mitt wallpaper så att jag inte behöver byta varje gång jag har uppdaterat bilden. Jag fixar bilden och sen löser sig resten av sig självt liksom. Nu håller ni tummarna för att jag klarar av att sköta det här!

Kommentera

